dehidrácija -e ž (á): odvzem ali izguba vode iz česa: dehidracija rude, živil; dehidracija organizma zaradi hude bolezni (SSKJ)

Naše odraslo telo vsebuje približno 60 odstotkov vode. Natančna vsebnost vode je odvisna od sestave posameznikovega telesa, saj voda predstavlja približno tri četrtine teže mišic in eno četrtino teže maščobnega tkiva.

Voda sodeluje v vseh življensko pomembnih procesih. Po telesu kroži s krvjo in limfo in je transportno sredstvo za hranilne snovi. V njej so raztopljene številne pomembne snovi, kot so minerali, vitamini, aminokisline in glukoza. In seveda, voda sodeluje pri uravnavanju telesne temperature.

Zakaj posežemo po kozarcu vode

Verjetno smo žejni. V ustih dobimo občutek suhosti in telo sproži verigo živčnih reakcij, katere končni rezultat je pitje. Toda, če pijemo le takrat, ko smo žejni, ne pijemo dovolj! Ko začutimo žejo, takrat smo že dehidrirani.

Predvsem v vročih dneh, ko vodo izgubljamo hitreje in seveda tisti, ki so bolj aktivni (vode ne izgubljamo le z uriniranjem, ampak tudi z znojenjem in dihanjem) potrebujejo večje količine vode, ki nadomesti izgubljeno.

Kakšni so znaki dehidracije

Postanemo utrujeni in slabotni, izgubimo apetit, ne moremo se osredotočiti, koža postane rdeča, težko prenašamo vročino, loteva se nas glavobol, urin je temnejše barve, nekateri pričnejo kašljati … Z izgubo vode se nam zmanjšuje telesna teža (saj veste, kako Dejan Zavec pred dvobojem hodi v savno, da je na tehtanju prave teže).

Znaki dehidracije

izguba telesne teže v % Znaki
1-2 žeja, utrujenost, slabotnost, izguba teka, nezmožnost osredotočenosti
3-4 zmanjšana telesna zmogljivost, suha usta, zmanjšano izločanje urina, rdeča koža, apatičnost
5-6 glavobol, razdraženost, nespečnost, telesna temperatura, pospešeno dihanje
7-10 omotičnost, mišični krči, izguba ravnotežja, delirij, kolaps

Kako ugotoviti, ali pijemo dovolj

Najpreprostejši pokazatelj je barva urina. Če je urin svetlorumene barve, pomeni, da pijemo dovolj. In obratno – temnejša barva nakazuje na premalo količino zaužitih tekočin. Seveda to velja, če so naše ledvice zdrave.

Priporočila za pitje tekočin

Koliko naj popijemo, da zadostimo potrebam organizma, je odvisno od vrste dejavnikov: hrane, ki jo uživamo, fizične aktivnosti, zdravstvenega stanja, temperature in vlažnosti okolja ter nadmorske višine.

Približno 2 litra za zdrave ženske in skoraj 3 litre za zdrave moške na dan je splošno priporočilo.

Potrebe po tekočini glede na leta in spol

populacija

tekočina (l/dan)
otroci 1 – 3 leta 1,0
otroci 4 – 8 let 1,4
otroci 9 – 13 let 1,9 (fantje)
1,7 (dekleta)
odraščujoči 14 – 18 let 2,6 (fantje)
1,8 (dekleta)
odrasli 3,0 (moški)
2,2 (ženske)

V vročih poletnih mesecih moramo biti še bolj pozorni na zadostno pitje tekočin. Predvsem tisti, ki se veliko gibljejo na soncu, se ukvarjajo s telesno aktivnostjo ali pa so podvrženi stresu. Priporočljivo je piti več, kot so osnovne potrebe, pa tudi, če zato večkrat obiščemo WC. Ne čakajmo, da postanemo žejni. Imejmo kozarec vode vedno pri sebi! Na zdravje!

Odstotek vode v posameznih živilih

Živilo Odstotek vode v živilu
 paradižnik 95
 zelje, brokoli 92
 krompir, korenje 90
 agrumi 87
 jabolka, češnje 85
 jajčni beljak/rumenjak 88/51
 pusto meso 60
 beli kruh 35
 salama 30
 marmelada 28
 med 20
 testenine 12
 pivo 90
 sadni sok 87
 mleko 87

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR