• Imate težave ostati budni med poukom zgodovine?
  • Je v ponedeljek nemogoče vstati in priti do šole?
  • Ste vedno zaspani in utrujeni?
  • Podležete napadu kratkega počitka oziroma dremeža, vsako popoldne, ko se vrnete domov iz šole?

Ste na katerokoli od teh vprašanj odgovorili z da? Niste sami. Mnogi najstniki se počutijo, kot da so vedno utrujeni. V medicini se beseda zaspanost uporablja za občutek. Kadar začutite, da morate počivati ali želite spati na krajih in ob času, ko ne bi smeli zaspati (na primer med poukom zgodovine).

Vsakemu se zgodi, da začuti to potrebo. Ponavadi, vendar ne vedno, je razlog očiten, na primer preveč zaporednih poznih noči. Ampak do 40% najstnikov ima vedno občutek, da so utrujeni.

Čeprav obstajajo nekateri zdravstveni vzroki za zaspanost, večina zaspanih najstnikov preprosto ne dobi dovolj spanca. Znanstvene raziskave kažejo, da mora najstnik, za najboljšo produktivnost spati med 8 in 10 ur, vsak dan. To je več spanca, kot ga potrebujejo pred-najstniški otroci in več, kot ga potrebujejo odrasli.

Poglejte video in spoznajte, zakaj mladostniki potrebujejo več spanca. Poleg tega, ker so v času zelo hitre fizične, intelektualne in čustvene rasti.

Čeprav se lahko zdi, da dobiti dovolj spanca, morda ni tako zahtevna naloga. Raziskave kažejo, da pri mladostnikih, ki premalo spijo, to vpliva tudi na šolski uspeh. Zakaj? Utrujenost vpliva na vaš spomin, vašo koncentracijo in, najbolj pomembno motivacijo (željo po doseganju ciljev).

Raziskave kažejo, da premalo spanca lahko vpliva na razpoloženje. Preprosto rečeno — najstniki, ki ne dobijo dovolj spanca, so lahko tudi bolj depresivni, kar je resno zdravstveno stanje.

Zakaj se je tako težko naspati?

Obstaja veliko razlogov. Nekateri dnevi so pod vašim nadzorom in drugi niso. Večina srednjih šol začne dan zelo zgodaj, nekateri pred 8. uro. Ko pomislite na vse druge stvari, ki jih morate storiti (domača naloga, druženje, šport, opravki, zaposlitev s krajšim delovnim časom itd.). Zdi se skoraj nemogoče, da vse opravite dovolj zgodaj, da dobite 9 ur spanja.

Zelo zasedeni najstniki še vedno potrebujejo nekaj časa, da se sprostijo, počivajo in preživijo čas s prijatelji (osebno ali na internetu). To se običajno zgodi na račun spanja. Mnogi najstniki hrepenijo po mirni zasebnosti, ki jo najdejo pozno ponoči, ko so starši že odšli v posteljo.

Spanje – aktivnost, ki je med najbolj priljubljenimi. Preberite še, koliko spanca potrebujemo za najbolj optimalno spanje in kaj so to alternativni načini spanja v članku – Vse o spanju.

 

Bojni načrt s katerim se boste naspali. 

Življenje današnjega najstnika je zasedeno in v hektičnem toku. Imate vedno več in večje odgovornosti v šoli in doma, družabno življenje se povečuje, neodvisnost raste in načrtujete svojo prihodnost. Najstništvo je čas pomembnega zorenja — fizičnega, čustvenega, intelektualnega. Spanje spodbuja te pomembne procese. Obilica spanca in dober spanec sta bistvenega pomena za razvoj, rast in kakovost življenja.

Toda vse prepogosto, najstniki ne dobite dovolj spanca. Vaše grozne rutine, neizkušenost upravljanja s časom in sprejemanja zdravih odločitev ter pogosto neprijazni časovni razpored nalog, vas postavljajo v visoko tveganje za pomanjkanje spanca.

Po raziskavah zelo malo najstnikov dobi zadostno količino spanca. Kratke noči povzročajo, da se najstniki soočajo z različnimi izzivi, pri zdravju, občutku varnost, uspešnosti in sposobnosti učenja ter pomnjenja.

Nekaj predlogov, ki bi lahko bili koristni, če imate vedno občutek zaspanosti:

  • Sproščujoče nočno spanje. Vedno zaspite v postelji in ne pred televizorjem. Pred spanjem mora biti vaša soba hladna, temna in tiha.
  • Ob koncih tedna, ne glede na to, kako pozno greste v posteljo, poskusite vsati od 2 do 4 ure po vašem običajnem času vstajanja. To je še posebej pomembno, če imate težave zaspati ob nedeljah.
  • Poskusite biti v postelji z ugasneno lučjo najmanj 8 ur na dan. Veliko mladostnikov potrebuje 9 ur ali 10 ur spanca, da se ne počutijo zaspani čez dan.
  • Vsak večer poskusite iti v posteljo ob približno istem času.
  • Takoj ko vstanete odprite zavese in vklopite luči.
  • Začnite z vadbo vsak dan, vendar izogibajte se zelo naporni vadbi zvečer.
  • Sestavite dnevni urnik. Prepričajte se, da nimate načrtovanih preveč nalog ali obveznosti. Ali ste jih prevzeli veliko več, kot jih lahko dejansko opravite? Imate še vedno nekaj časa za zabavo in dovolj spanca?
  • Izogibajte se vsem izdelkom s kofeinom (kava, čaj, energijske pijače in cola), vsaj po sredni popoldneva.
  • Izogibajte se dremanju čez dan. Če dremate popoldne, dremajte manj kot 30 minut. Vsekakor ne po večerji.
  • Uporabljajte posteljo le za spanje. Ne delajte domače naloge, glejte televizije ali govorite po telefonu v pojstelji.
  • Izogibajte se uporabi izdelkov, ki naj bi vam pomagali pri spanju (vključno z alkoholom, zeliščnimi izdelki ali pomožnimi pripomočki za spanje).

Večini najstnikov bodo zgornji nasvet pomagali, da bodo spali dovolj, da se čez dan počutijo polni energije. Če ne, je potrebno upoštevati še nekaj drugih nasvetov. Čeprav redkeje, a obstajajo nekatere zdravstvene težave, ki lahko vplivajo na stanje vašega spanca in energije.

Posvetujte se z zdravnikom, če:

  • Imate občutke žalosti, ki ne izgine.
  • Imate občutke skrbi, zaradi katerih se težko osredotočite na druge stvari.
  • Se prebujate čez noč ali zgodaj zjutraj in ne more zaspati nazaj.
  • Se kljub temu, da dovolj spite, še vedno počutite, brez energije.
  • Vaša zaspanost vpliva na vaše odgovornosti, na primer, da ne morete iti (pravočasno) v šolo.
  • Če imate težave še z drugimi simptomi, kot so kot so glavoboli, izguba apetita ali drugi simptomi, ki jih ne morete razložiti.

 

Prirejeno po:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2528821/
http://www.thesleepdoctor.com/2017/03/30/teens-need-sleep-think/
https://www.ft.com/content/7c618692-b4c5-11e7-8007-554f9eaa90ba
http://kidshealth.org/en/teens/how-much-sleep.html

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.