Matura predstavlja zaključek izobraževanja v srednjih šolah. Od dijakov se zahteva, da v enem mesecu pokažejo znanje, ki so ga pridobili v zadnjih štirih letih šolanja. Spopadajo se s težo različnih pritiskov, ki na njih stresno delujejo. Ali bodo izpolnili pričakovanja učiteljev, staršev in ne nazadnje tudi lastna pričakovanja, so le ena izmed teh vprašanj. Da bi to obdobje minilo brez večjih psihičnih pretresov, smo o tej temi povprašali Tjašo Purgaj, profesorico pedagogike in sociologije z II. gimnazije Maribor (šolska svetovalna služba), in univ. dipl. psih. (šolska svetovalna služba) Ajdo Erjavec Bartolj z Gimnazije Bežigrad.

Kako se psihično pripraviti na maturo

Po mnenju Tjaše Purgaj veliko dobrih dijakov na maturi doseže slabe rezultate samo zato, ker ne prenesejo psihičnega pritiska, zavedajo se namreč, da bo od točk na maturi odvisno, ali bodo sprejeti na želene fakultete.

Poslužujete se lahko tehnik sproščanja, bodisi dihalnih tehnik bodisi čas posvetite rekreaciji (vendar ne pretiravajte).

Najbolj zaželeno je, da se dijaki dovolj zgodaj začnete pripravljati na opravljanje mature, da svoje učenje načrtujete in se potem plana učenja držite.

Na dan izpita si pripravite zelenjavni ali sadni napitek, saj hrana vpliva na delovanje naših možganov. Pomembno je, da zaupate vase in v svoje sposobnosti. Ajda Erjavec Bartolj pa je izpostavila pomen podpore dijakom, saj ta ključno pripomore, da pridobljeno znanje uspete v polnosti izkazati. Po navadi profesorji dijake dobro pripravijo, a na koncu nekatere kljub temu izda pritisk.

Kako si lahko pomagate pred pritiskom

Ajda Erjavec Bartolj razlaga, da se pri doživljanju tesnobe in zaskrbljenosti troši psihična energija, zato vam svetuje, da čim prej pridobite informacije o poteku mature, ocenjevanju in seštevanju točk ter informacije o možnostih študija. Samoiniciativno pristopajte do svetovalnih delavcev in drugih nosilcev informacij (učitelji, znanci, starejši vrstniki, ustanove, kot sta CIPS in RIC …). Udeležite se kakšnega predavanja na izbrani fakulteti, da boste dobili grob vtis o poteku prihodnjega leta. Takšno pridobivanje informacij namreč večini pomaga, da se lažje osredotočijo na opravljanje mature. Tjaša Purgaj pa zaključuje, da pri soočanju s strahovi velikokrat pomaga že, da se pomirite in (kakšno minuto) globoko dihate ter pomislite na nekaj, kar vas veseli. Poslužujete se lahko različnih tehnik sproščanja, na primer tehnike vizualizacije. Gre za oblikovanje podob v mislih, ki vas bodo ponesle v miren, sproščujoč kraj ali položaj. Vizualizacije se lotite v tihem prostoru, zaprite oči in se znebite oprijetih oblačil, ki vas bodo med sproščanjem le utesnjevala. Vsak izmed vas stresne situacije doživlja drugače kot drugi in vsak se s stresom sooča na svoj način. Enim je dovolj, če se odpravite v naravo, se ukvarjate s športom, drugi pa potrebujete še tehnike sproščanja (vizualizacija, progresivna mišična relaksacija …). Vsak naj zase najde način, ki mu najbolj ustreza in pomaga pri reševanju neprijetne situacije.

Kako se lahko izognete pritisku, da boste maturo opravili po svojih najboljših močeh

»Pritisku oziroma stresu pred maturo se ni moč izogniti, zato je pomembno, da se znate z njim soočiti. Vedeti morate, da ni vsak stres negativen stres. Določena mera stresa lahko na vas vpliva pozitivno, predvsem v smislu večje produktivnosti. Do kakšne mere stres še deluje, pa je odvisno od vsakega posameznika. Kadar človek stres obvladuje, se sproščajo hormoni ugodja, ima več motivacije, je bolj zbran in učinkovit. Pozitivni odmerki stresa lahko pripomorejo k dobremu počutju in ne nazadnje k dobrim rezultatom,« je razložila Tjaša Purgaj.

In še za konec …

Ajda Erjavec Bartolj pravi: »V mislih si predstavljajte, da boste maturo uspešno pisali. To je nadvse pomembno za vse tiste, ki vidite črn scenarij, kako bi lahko šlo vse narobe. Ker naši možgani slabo ločijo med resničnimi dogodki in predstavami, je predstavljanje lahko orodje utrjevanja pozitivnih ali negativnih »izkušenj« z maturo. Tjaša Purgaj pa vam svetuje, da ste dobre volje, pozitivno naravnani, in da razmišljajte pozitivno in optimistično. Izogibajte se negotovosti.

Zaključuje z mislijo T. Harv Ekerja, ki pravi: »Skrivnost uspeha ni v tem, da pred problemom bežite, se ga skušate znebiti ali da pred njim ohromite; skrivnost uspeha je, da zrastete, tako da ste večji od vsakega problema.«

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR