Dijaško podjetništvo – kako začeti

Premakniti se je treba iz cone udobja. Vsak ima tako območje, znotraj katerega se počutite varno, kjer popolnoma obvladujete vse aktivnosti, s katerimi se ukvarjate. Cona udobja je eden večjih sovražnikov vašega potenciala. V njej ni prostora ne za rast ne za razvoj. Za uspeh v podjetništvu se je treba podati iz svoje lupine, prevzeti tveganje in se soočiti s strahovi. Otresti se je treba individualnih strahov, kot so strah pred izpostavljenostjo, pred nastopanjem, pred odločanjem, pred neuspehom ali pred uspehom ipd. Matija Delalut iz podjetniškega inkubatorja Ustvarjalnik svetuje: »Začnite danes. Čas je edina stvar, ki se nikdar ne vrne. Ko ste še mladi, so posledice še blage, izkušnje pa neprecenljive v prihodnosti. Bodite aktivni, saj so dodatna znanja danes pri delodajalcih zelo cenjena. Prav tako to kaže na vašo samoiniciativnost in pripravljenost soočanja se z novimi problemi. Ne bojte se prositi za pomoč. Nihče ni naredil vsega sam, sploh pa ne na začetku. Če nimate mentorja, ga poiščite. Če ne veste, ali je vaša ideja dobra ali ne, se posvetujte s potencialnimi strankami, ne z nekom, ki ideje ne razume oz. jo bo presojal skozi prizmo tega, kar je sam v življenju počel.«

Kje dobiti podporo

V Sloveniji deluje solidno delujoč podporni ekosistem za mlade podjetnike. Na svoji bodoči šoli boste zagotovo naleteli na podjetniški krožek pod okriljem Ustvarjalnika. Na izbiro imate tudi različne coworking (sodelovanje različnih posameznikov na isti ideji) prostore, najbolj znan je zagotovo Poligon, pomoč pa lahko poiščete tudi na portalu in prostoru Mladipodjetnik.si, Hekovnik, ki je nekakšna start-up šola, razna podjetniška druženja (npr. Start-up cafe), konference, tekmovanja itd.

Matija Delalut pravi, da je pomembno, da si poiščete podporno okolje in dodaja: »Nekateri izmed naših dijakov, ki so se tega zavedali, so dobili raznorazne zanimive ponudbe: od sodelovanja v pospeševalnikih pa do povabil na univerze v ZDA.« Na izbiro pa imate tudi različne inkubatorje, ti so lahko podjetniški, tehnološki, univerzitetni, socialni in zasebni.

Zagotovo pa ste že slišali za Kickstarter, Indiegogo in podobne platforme. To so t. i. crowdfunding sistemi, ki delujejo na principu množičnega financiranja. Posameznik ali ekipa objavi ter predstavi svojo idejo na platformi, napiše, koliko denarja potrebuje za realizacijo in investitorji, ki v idejo verjamejo, lahko donirajo svoja denarna sredstva, npr. za drobno nagrado, končni izdelek – prednaročilo ali pa investirajo in dobijo delež delnic. Na ta način lahko z idejo zaslužijo dovolj denarja, da se jo tudi realizira. Največ uspešnih projektov na Kickstarterju obsega kategorijo video in filma, sledijo igre, glasba, dizajn in tehnologija.

Bodite kreativni

Za dobro idejo je potrebna kreativnost, ki ni nujno vezana na logično mišljenje. Ne nazadnje logično mišljenje kreativnost prej zavira kot spodbuja. Svoje ideje si skrbno zapisujte. Nosite s sabo beležnico. Najboljše ideje se namreč utrnejo nepričakovano in če jih ne zapišete, jih tudi hitro pozabite. Bodite torej pripravljeni.

Če imate dobro idejo, se vprašajte, kaj bi ta prispevala tržišču. Ena večjih napak je zaljubljenost v lastno idejo, pri tem pa lahko spregledate, da na trgu mogoče že obstaja ideja, podobna vaši, ki ponuja bistveno boljšo rešitev. Svojo idejo je torej treba preveriti, testirati, priporoča se, da mladi podjetniki preberejo kakšno literaturo. Premislite torej, kdo so vaše potencialne stranke, in idejo delite z njimi. Čim več se pogovarjajte in slika o možnosti realizacije se bo kmalu zjasnila.

Izkoristite brezplačno začetno promocijo

Družbena omrežja (Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Blogger) vam lahko koristijo pri sami promociji, gradnji socialne mreže, pri iskanju strank, dobaviteljev, poslovnih partnerjev in tudi pri iskanju dobrih idej. Drugi načini promocije z nižjimi ali celo brez stroškov so lahko tudi seminarji, delavnice, izobraževanja, blogi, različni forumi, spletna stran, YouTube, Vimeo idr. Vsi ti načini so odlični za pridobivanje novih znanj, promocijo in so po večini brezplačni. Seveda pa je pomembno tudi mreženje, zato se udeležujte različnih izobraževanj, delavnic, predavanj, konferenc itd.

Motivacija za konec

Zakaj zgodaj začeti z iskanjem svojega koščka na podjetniškem zemljevidu? »Ker so izkušnje, ki jih tako pridobite, neprecenljive. Posledice vaših dejanj in napak so, v primerjavi s tistimi kasneje v življenju, zelo blage. Znanja in veščine, ki jih boste na tak način pridobili pa vas postavljajo v prednost pred vrstniki. Kasneje, ko že imaš delo, se je namreč težko posvetiti in se res naučiti kake druge stvari, zato dobro izkoristite svoj čas. Največ se naučiš, ko počneš tisto, kar te veseli,« zaključuje Matija Delalut.

Prijavi se na novice in vse pomembne informacije boš prejel/a na mail.

PUSTITE KOMENTAR